יחסי ציבור

אדי קנבסקי

כמה פעמים שמעתם את המשפט, "לקוחות לא אוהבים שמוכרים להם, לקוחות אוהבים לקנות"? אנשי מכירות בד"כ נתפסים כמי שרוצים להרוויח כסף על חשבוננו.

לעומת זאת, כשאנחנו בוחרים לרכוש מוצר מסוים בעצמינו או בעצת חברינו, אז אנחנו מבצעים את הרכישה הרבה יותר מהר. זה בדיוק ההבדל בין עולם יחסי הציבור לבין עולם הפרסום. לקוחות מבינים שפרסומות מנסות למכור להם מוצרים, ולכן לא ימהרו לרכוש אותם בעקבות צפייה בפרסומת.

לעומת זאת, כאשר עיתונאי "אובייקטיבי" מסקר מוצר מסוים ומדווח שהמוצר איכותי, לקוחות יאמינו לעיתונאי הזה בדיוק כפי שיאמינו לחבר שלהם. זו בדיוק הסיבה שבגללה כדאי לכם לעשות קמפיין יחסי ציבור עבור העסק או החברה שלכם. במאמר זה אסקור 5 נקודות חשובות שתצטרכו לשנן לפני שתתחילו את קמפיין יחסי הציבור שלכם.

5 טיפים לבניית קמפיין יחסי ציבור מנצח
1. שימו את עצמכם בנעליו של העיתונאי. 

עיתונאים הם בני אדם בדיוק כמו כולנו. הם לפעמים רעבים, עצבניים, עייפים או סתם משועממים. מעבר לכך, יש להם רצון עז להרשים את העורכים שלהם ולהצליח במקום העבודה שלהם – מערכת העיתון. אם לא נבין איך הראש שלהם פועל, לא נוכל לקדם אף קמפיין יחסי ציבור. אז מה אתם צריכים לדעת על עיתונאים? אתם צריכים להבין אילו סיפורים עיתונאים מחפשים ואילו סיפורים לא מעניינים אותם. אתם צריכים להבין מה העורכים של העיתונאים יהיו מוכנים לפרסם, ומה לא יהיו מוכנים. אתם צריכים לדעת באילו שעות עיתונאים יענו לטלפון מכם, ובאילו שעות לא כדאי לפנות אליהם.

2. אל תשקרו לעיתונאים ואם הבטחתם להם משהו – תקיימו. 

אולי זה יישמע בנאלי, אבל האמת הזו פשוטה. לא משקרים לעיתונאים. אף פעם! שקר אחד "קטן" ואתם יכולים "להישרף" בכלי תקשורת למשך כל חיי המותג או חיי החברה שלכם. לא חבל לכם לזרוק לפח את כל האמינות שעליה עבדתם כל כך קשה? בתוך כך נכנס גם נושא "הבטחות וקיומן". אם הבטחתם לכתב שמנכ"ל הארגון שלכם יתראיין רק בכלי התקשורת שלו, תוודאו ב-100% שהוא לא יתראיין אצל אף מתחרה. הבטחתם לארגן הסעה לעיתונאים מת"א למלון החדש שפתחתם בראש פינה? מעולה! תעמדו בהבטחה שלכם, גם אם נהג האוטובוס הבריז לכם ועכשיו אתם חייבים להסיע את כל העיתונאים על הקטנוע שלכם.

3. בתקשורת מול עיתונאים, התמקדו בסיפור העיתונאי ולא בקמפיין היח"צני. 

בבסיסו של כל קמפיין יחסי ציבור עומד מידע שמעניין עיתונאים. אם מה שיש בקמפיין שלכם לא יעניין עיתונאים, אז הוא פשוט לא יתפרסם באף כלי תקשורת. לכן, כדי להגדיל את הסיכוי של קמפיין יחסי הציבור שלכם להצליח, אל תתמקדו בעסק שלכם אלא בסיפור העיתונאי שבבסיס הקמפיין. סופרלטיבים "יח"צניים", כמו: "החברה שלנו היא הכי טובה ב-x", או "המוצר שלנו ראשוני בשוק ואין לו מתחרים", ו"אצלינו עובדים רק אנשי מקצוע מובילים", לא רק שלא מקדמים את הקמפיין שלכם – הם פוגעים בו.

4. תהיו קצרים ותכליתיים בפנייה שלכם לעיתונאים.

עיתונאים מקבלים עשרות רבות של מיילים, וואטסאפים והודעות לעיתונות ביום. כדי שקמפיין יחסי הציבור שלכם יצליח, חשוב מאוד שתהיו קצרים ותכליתיים בפנייה אליהם. נגמר העידן שהיינו שולחים בו הודעות ארוכות ומייגעות. היום אנחנו חיים בעידן האינסטנט, ולכן ההצעה שלכם לעיתונאים חייבת להיות מאוד חדה וממוקדת. כשאתם שולחים את המייל או את ההודעה לעיתונאי, תזכרו שעיקרי הדברים בסיפור שלכם חייבים להופיע כבר במשפטים הראשונים. אחרת, ההודעה שלכם פשוט תיזרק לסל האשפה של ההיסטוריה יחד עם הודעות משעממות אחרות.

5. תהפכו למכורים לתקשורת בזמן שהקמפיין שלכם מתנהל. 

אתם יכולים להגדיל באופן ניכר את סיכויי ההצלחה של הקמפיין שלכם, במידה ותדעו בכל רגע נתון מה כל עיתונאי מחפש. לשם כך, עליכם להפוך ל"חיות תקשורת". איך תעשו זאת? פשוט תצרכו תקשורת. תקראו ווינאט, מאקו, וואלה, ידיעות אחרונות, ישראל היום, הארץ, תראו חדשות 12, חדשות 13, חדשות 11 ועוד. רק כך תוכלו לגלות איזה כתב אוהב להתעסק בנושא שלכם ואילו כתבים לא נוהגים לסקר קמפיינים מהסוג שאתם מנסים לקדם. בעידן הרשתות החברתיות תוכלו לעקוב בטוויטר אחרי הכתבים הרלוונטיים לקמפיין שלכם וכך לגלות מהר יותר את האינטרסים שמניעים אותם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם
עם כל הפרטים והמידע