מה השתנה בעולם העסקי והאקדמי? 

פרופ' רם הרשטין

בשנה האחרונה הן העולם העסקי והן זה האקדמי חווים טלטלה עזה כתוצאה מהתפרצות וירוס הקורונה. התוצר העיקרי של טלטלה זו הוא המעבר החד לעבודה וללימודים מהבית. בעוד העולם העסקי צעד וצועד כל הזמן קדימה בכל פרמטר אפשרי ותוך שאיפה תמידית לחדש, לפרוץ דרך ולאמץ גישות ניהול אמיצות וחשיבה מחוץ לקופסא בתקופה לא ברורה זו, האקדמיה דורכת במקום ועד כה לא הצליחה להתאים את עצמה לשינויים החברתיים של דור ה-Y. למעשה, זה שנים שהכתובת רשומה על הקיר, ועדיין, טרם השכילה האקדמיה להתאים עצמה לעולם העסקי החדש, הדורש כיום מיומנויות לימוד שונות מאלו שהכרנו בעבר, וכלים יישומיים כבר מהיום הראשון של הלימודים ולא רק בסופם, כבעבר.  

מה קרה בפועל? 

בפועל, קרו שינויים מרחיקי לכת. מעט נתונים ימחישו עד כמה המצב באקדמיה חמור כיום,  בשל שנים של טמינת הראש בחול מצד ראשי אוניברסיטאות בכל העולם. שני שליש מהאוניברסיטאות והמכללות בעולם מדווחות היום על ירידה חדה בשיעור הנרשמים למרבית הפקולטות. יתרה מכך, פקולטות מסויימות שאינן מזוהות עם מקצוע מוגדר, בעיקר בתחום מדעי הרוח, מדווחות על ירידה של חמישים אחוז ויותר במספר הנרשמים, ומרצים רבים מדווחים על הרצאות בפני כיתות ריקות. מגמה זו מאפיינת לא רק את צפון אמריקה ואת אירופה, אלא גם את סין שבה הביקוש ללימודים אקדמיים עלה על ההיצע, משך שנים רבות. דומה המצב באוסטרליה: אוניברסיטאות ומכללות רבות שמשכו אליהן בעבר סטודנטים זרים בעיקר מסין, מיפן, מקוריאה וממדינות נוספות בדרום מזרח-אסיה, מדווחות היום על ירידה חדה במספרם של הסטודנטים הזרים. 

מהן הסיבות לכך?

בתחילת משבר הקורונה, הנטייה היתה לחשוב שהוא הוא הסיבה העיקרית לירידה בנרשמים, ואולם אין זה כך. מסתבר שמשבר הקורונה רק העמיק את רצונם של צעירים רבים ברחבי העולם להתאים את לימודיהם לחייהם האישיים, בהיפוך ממה שהיה נהוג לאורך עשרות שנים: להתאים את חייהם למסגרת הלימודים הקלאסית שחייבה לימוד בכיתות. 

כיום מרבית האוניברסיטאות המובילות בעולם הקימו תוכניות לימוד מקוונות במקביל לתוכניות הלימוד המסורתיות הצפויות להצטמצם משמעותית בשנים הקרובות. צעירים רוצים היום דבר אחד, תכלס, והוא לסיים לימודים תוך מספר חודשים ולהתחיל לעבוד במטרה לסלול לעצמם קריירה ולשדרג אותה באופן הדרגתי מקורס לקורס. 

האם תוכניות לימוד כאלה באות בהכרח על חשבון לימודים אקדמיים?

לא, אלא שסדר הדברים השתנה. אם בעבר נהגו ללמד מינהל עסקים במשך שלוש שנים שלאחריהן יצאו הסטודנטים לשוק העבודה וגילו שאינם כשירים כי אין להם בשלב זה כל הבנה אמיתית בעולם הדיגיטל, הרי כיום צעירים מעדיפים קודם כול ללמוד מקצוע, לעבוד בו, ולרכוש ניסיון של שנתיים בתחום ורק אז להירשם ללימודים אקדמיים כדי לקבל מטרייה רחבה של כלים אסטרטגיים. 

מה אתם עשיתם?

את המגמה הזאת היינו הראשונים לזהות, והחלטנו לפעול בכל הכוח כדי לבנות תוכנית שעונה על הצרכים העדכניים והמדוייקים של הסטודנטים של הדור הנוכחי. כולם מדברים על אונליין אבל אנחנו עשינו את זה ביג טיים. הקמנו את מכללת IPC – The Israel Professional College שלה ארבעה עקרונות:

מצויינות. המכללה מכשירה אנשי מקצוע בתחומים מגוונים במטרה להפוך אותם תוך פרקי זמן קצרים למומחים בתחומי הכשרותיהם, ולמקצוענים שיידעו להתמודד מול האתגרים המורכבים ביותר בתעשייה המסורתית והווירטואלית.


חדשנות. במציאות המשתנה תדירות נחוצה חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסה באיתור מקצועות העתיד מחד, ובזיהוי הכישורים הנדרשים לטובת מתן פתרונות ופיתוח סט של כלים אולטימטיביים, מאידך. מכלל IPC שמה דגש על מרכיב החדשנות בלימודים, הבאה לילדי ביטוי כבר מהיום הראשון; בלי חדשנות בלימודים אין יכולת להתמודד עם האתגרים האמיתיים היום.  


יצירתיות ותעוזה. אנו דוגלים בתרבות המעודדת גיוון מקצועות הלימוד, ושימוש בדרכי למידה חווייתיות ומחדדות-מחשבה: התמודדות עם השינויים והאתגרים התכופים המתרחשים בעולם התעסוקה מחייבים גמישות מחשבתית כמו גם צורך ביכולת הטמעה מהירה ותכופה של שינויים.


ראיה גלובלית. הלימודים במכללה מושתתים על תפיסת עבודה כלל-עולמית. בהתאם לתפיסה זאת, אנו מעמידים לרשות תלמידינו צוות מרצים שהינם בעלי זיקה בינלאומית, בנוסף להיותם בעלי ניסיון רב בשוק הישראלי המקומי.

לאן אתם מכוונים ומה החזון שלכם?

אנחנו מכוונים הכי גבוה שאפשר. הקמנו מכללת אונליין-היברידית, ובכוונתנו להפוך אותה בשנים הקרובות למכללה האיכותית והיוקרתית ביותר בישראל. אנו דוגלים בקידום השוויון בלימודים ובתעסוקה בחברה הישראלית, באמצעות הענקת הזדמנות לכל אחת ואחד לרכישת מקצוע מבוקש. השאיפה שלנו היא לקדם ולטפח צעירים וצעירות בתחילת דרכם, לסייע בידיהם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם בבניית קריירה משגשגת וארוכת שנים, ובקצרה – להפוך אותם ליזמים עסקיים מובילי דרך. כמו כן, אנו רוצים לסלול קריירה שנייה לאנשים המעוניינים לפלס את דרכם בעולמות חדשים, משתנים ומאתגרים.

10 טיפים לבניית מכללה היברידית שמתאימה באמת לסטודנטים הרוצים לסלול לעצמם קריירה מוצלחת ולהצליח בענק:

1. במקום שנוח לו ובזמן שנוח לו.

מכללה היברידית מחוייבת להציע לכל סטודנט צעיר ומבוגר ללמוד במקום שנוח לו ובזמן שנוח לו, ולו בלבד. תם העידן שהסטודנט רץ בו בכוחותיו האחרונים לכיתה כדי להספיק להגיע בזמן לשיעור, או שהוא מתרוצץ בין קומה לקומה כדי לאתר את הכיתה שהקורס נלמד בה.  

2. בקצב האישי של הסטודנט.  

הלימודים מתקדמים בקצב האישי של הסטודנט, בלי שום תלות כלשהי בקצב של סטודנטים אחרים. מכיוון שכולם גם עובדים, מטרתנו היא לאפשר לכל סטודנט ללמוד בקצב שלו, ומבלי לתת לו תחושה שיש סטודנטים שמתקדמים יותר ממנו. הוא בפני עצמו!

3. כמה פעמים שרק ירצה.

כל סטודנט יכול לצפות בהרצאות כמה פעמים שירצה, וככל שיידרש לו/לה. בשונה מלימודים אקדמיים, מכללה היברידית אמיתית מעודדת את הסטודנטים לצפות כמה שיותר פעמים בשיעורים שהם קצרים באופי שלהם, ובנויים כדי להבטיח רמת קשב גבוהה מצד הסטודנט. 

4. תמיכה מלאה ומהירה.

מנהלי ומרצי הקורס זמינים ונגישים למתן תמיכה מלאה ומהירה, לאורך הקורס כולו ובכל רגע נתון. מכללה היברידית אמיתית חייבת להיות קשובה לסטודנט ולהיות בקשר רציף עם הסטודנט, ולספק תשובה מהירה לכל שאלה שיש לו, כדי שיוכל להתקדם בלימודים ללא עיכובים ולהמשיך ברציפות עד לסופו של הקורס. 

5. מעקב אישי וקשר אישי רצוף.

בחייהם הלחוצים של הסטודנטים היום, העובדים לפחות במישרה אחת כדי לפרנס את עצמם, חובה על מכללה היברידית אמיתית לבצע מעקב אישי אחר ההתקדמות של כל סטודנט וסטודנט. מעקב אישי מתבטא בבניית תוכנית לימודים התואמת את רצונותיו ואת צרכיו של הסטודנט כמו גם את קצב התקדמותו, ובזיהוי רגעים בהם הסטודנט מוריד את הרגל מהגז, וזאת כדי שנוכל לתמוך בו ברגעים קשים.

6. הדמיות אנימציה מתקדמות.

לימודים היברידים חייבים להיות משודרים כיום באיכות גבוהה ולכלול הדמיות אנימציה מתקדמות מעוררות עניין וחושים, המבטיחות רמה גבוהה של קשב וריכוז לכל אורך השיעורים והקורסים השונים. סטודנטים מצפים כיום לעניין הולך וגובר בשיעורים ולא למונוטוניות שוחקת. 

7. חזרה על כל החומר, ומבחן מסכם.

לא די בכך שהקורסים יהיו מעניינים. בתום כל שיעור, רצוי והכרחי לערוך חזרה על כל החומר מול הסטודנט, ומבחן מסכם. בתום המבחן, שהינו קצר וידידותי ביותר, יידע הסטודנט בוודאות שסיים נתח מסויים מסך הלימודים כולם, והוא יכול לראות בבירור את הדרך שנותרה לו עד סיום מוצלח של הקורס. באופן הזה אנו מעודדים את הסטודנטים להתקדם ולסיים בפרק זמן קצר את לימודי הקורס ועימם את רכישת המקצוע לחיים.

8. תיק עבודות.

כל סטודנט נדרש ליישם את החומר הנלמד בקורסים הרלוונטיים הלכה למעשה, הן באמצעות סיורים מקצועיים, הן באמצעות מפגשים פרונטליים תקופתיים שנערכים במעבדות ובכיתות – זאת כדי להוציא אותו לעולם עם תיק עבודות ולא רק עם ידע תיאורטי. בעידן הנוכחי שאנו חיים בו, ידע תיאורטי אינו מספיק!

9. חיים סטודנטיאליים.

סטודנטים שלומדים במכללות אונליין רוצים גם הם לחוות חיים סטודנטיאליים בדומה לחבריהם באוניברסיטאות, ורוצים אף הם להרגיש שייכות למוסד שהם לומדים בו. מכללה היברידית אמיתית חייבת לכלול מועדון סטודנטים. מועדון הסטודנטים של מכללת IPC הוא מועדון פעיל ונושם, ולבד בפעילות שוקקת המייצרת תחושת שייכות, המועדון גם מעניק הנחות והטבות 24/7 לאירועים תרבותיים, חברתיים ועסקיים. 

10. השמה למשרה המתאימה לי.

עם תום לימודיהם במכללה, צפויים הסטודנטים לקבל הכוונה מקצועית וסיוע במציאת עבודה המתאימה להם על פי כישוריהם, יכולותיהם ומידת העניין שלהם בתחום שלמדו. מכללה שאינה מספקת שירותים אלה, אינה מכללה היברידית אמיתית.  

השאירו פרטים ונחזור אליכם
עם כל הפרטים והמידע